Laadpalen.​

Heb ik een laadpaal nodig thuis?

1) Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpaal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie. Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom). Thuis laden kost in België 0,35€ tot 0,39€ per kWh, terwijl publiek snelladen gemakkelijk drie keer duurder kan zijn.

2) Waarom een laadpaal thuis?

Bijna alle elektrische auto’s kunnen via een speciale laadkabel (“mobiele lader”) opgeladen worden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact (het zogenaamde schuko-contact).

3) Waarom zou je dan investeren in een laadpaal voor thuis?.

Een eerste reden is veiligheid. Hoewel alle moderne mobiele laders uitgerust zijn met een ICCB (In Cable Control Box: het bakje dat in de laadkabel verwerkt zit, en voor stroomregeling en beveiliging tegen oververhitting zorgt), zijn de meeste huishoudelijke elektriciteitsinstallaties niet voorzien op de langdurige belasting die het opladen van een elektrische auto met zich meebrengt. Een thuislaadpaal wordt aangesloten op een aparte elektrische kring met eigen zekering. Dat maakt deze oplossing naar overbelasting en brandveiligheid toe een stuk beter. De tweede en belangrijkste reden om voor een thuislaadpaal te kiezen is laadsnelheid. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen, én van de beperkingen van je thuisinstallatie, kan laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller dan laden via een mobiele lader aan een huishoudelijk stopcontact. Een eerste reden is veiligheid. Hoewel alle moderne mobiele laders uitgerust zijn met een ICCB (In Cable Control Box: het bakje dat in de laadkabel verwerkt zit, en voor stroomregeling en beveiliging tegen oververhitting zorgt), zijn de meeste huishoudelijke elektriciteitsinstallaties niet voorzien op de langdurige belasting die het opladen van een elektrische auto met zich meebrengt. De tweede en belangrijkste reden om voor een thuislaadpaal te kiezen is laadsnelheid. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen, én van de beperkingen van je thuisinstallatie, kan laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller dan laden via een mobiele lader aan een huishoudelijk stopcontact.

4) Welke soort laadpalen zijn er?

Je hebt gewone laadpalen & slimme laadpalen. Het verschil tussen een gewone laadpaal en een slimme laadpaal zit in de functionaliteiten en mogelijkheden. Een gewone laadpaal biedt standaard oplaadfunctionaliteit zonder geavanceerde communicatie- en beheerfuncties. Een slimme laadpaal daarentegen is verbonden met een netwerk en biedt extra slimme functies, zoals realtime monitoring, laadbeheer, integratie met energiemanagementsystemen en de mogelijkheid om laadsessies te plannen en te optimaliseren. Heeft u een digitale meter en wil u het piekverbruik niet overschrijden om hoge energiefacturen te vermijden, dan is de energiemanagementmodule onmisbaar in uw laadpaal.